![]() Strona główna - Motocykl - Ja - Podróże - Zdjęcia - Artykuły - Historia - Księga gości |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Książka serwisowa
Spis
treści:
Charakterystyka techniczna.![]() Motocykl
Jawa 350 typu 638-1
Twin-Sport
W niniejszym artykule podano
informacje dotyczące
motocykla Jawa 350 typu 638-1. Motocykle tego typu nie
różnią się
zasadniczo od motocykli starszych typów 638-5 i 638-0.
Jednym z najbardziej
charakterystycznych elementów dla poszczególnych
typów jest zbiornik paliwa. Elementami różniącymi
typ 638-1 od typu 638-5 są również:
![]() Zbiornik paliwa motocykla Jawa 350 typu 638-5 ![]() Zbiornik paliwa motocykla Jawa 350 typu 638-0
2. Opis
motocykla
Motocykl Jawa, przeznaczony do przewozu dwóch osób i bagażu o łącznej masie nie przekraczającym 180 kg, jest wyposażony w silnik dwusuwowy, dwu-cylindrowy, chłodzony powietrzem i zamocowany w ramie czterema śrubami. W jednolitym kadłubie, odlanym ze stopu lekkiego, mieszczą się również sprzęgło i skrzynia biegów. Żeliwne, bogato użebrowane cylindry są przymocowane do kadłuba razem z głowicami ośmioma śrubami. Tłoki wykonane ze stopu lekkiego maja po trzy pierścienie. Sworznie tłokowe są zabezpieczone w tłokach sprężystymi pierścieniami z drutu. Mechanizm korbowy składa się z kół zamachowych i sworzni połączonych na wcisk. Stalowe korbowody o przekroju „l" są ułożyskowane w łożyskach igiełkowych. Rozruch silnika jest możliwy dzięki dźwigni nożnej, służącej również do włączania biegów. Napęd z wału korbowego jest przenoszony przekładnią łańcuchową pierwotną na sprzęgło, a następnie przez skrzynię biegów i przekładnię łańcuchową wtórną na koło tylne. Wielotarczowe sprzęgło pracujące w kąpieli olejowej jest półautomatyczne. Przed włączeniem pierwszego biegu należy wyłączyć sprzęgło; służy do tego dźwignia umieszczona po lewej stronie kierownicy. Podczas przełączania biegów sprzęgło działa automatycznie. Skrzynia biegów jest czterobiegowa, trójwałkowa, sterowana za pomocą dźwigni nożnej znajdującej się po lewej stronie silnika. Numer silnika jest wybity na lewej górnej powierzchni kadłuba. Podwójna rama motocykla typu zamkniętego jest spawana z kształtek rurowych. Numer ramy jest wybity po lewej stronie przy tylnym uchwycie silnika. ![]() Numer silnika. ![]() Numer
ramy.
Zbiornik
paliwa, spawany z wytłoczek z blachy stalowej, jest wyposażony we
wlew średnicy 60 mm i kranik spustowy z filtrem; konstrukcja kranika
zapewnia
zachowanie rezerwy paliwa na przejechanie 30-40 km.
Podwójne siedzenie, ukształtowane anatomicznie, wraz z tylnym zawieszeniem zapewnia zarówno kierowcy jak i pasażerowi wygodną jazdę. Pod siedzeniem są zamocowane filtr powietrza, akumulator i pompka. Pod prawą pokrywą boczną znajduje się regulator napięcia, a pod lewą - narzędzia. Po lewej stronie główki ramy jest umieszczony zamek. ![]()
Unieruchamianie kierownicy:
Odblokowanie kierownicy wykonuje się w
odwrotnej kolejności.
Taki sam zamek stosuje się do zamykania siedzenia. Zdejmowanie siedzenia:
Zakładanie siedzenia wykonuje
się w odwrotnej kolejności.
Koło
przednie jest zawieszone na kolumnach teleskopowych, wyposażonych w
stalowe sprężyny śrubowe i amortyzatory olejowe, a koło tylne
- na wahaczu
wleczonym i elementach resorujących ze sprężynami śrubowymi i
tłumieniem
olejowym. Koła są wyposażone w hamulce bębnowe uruchamiane
mechanicznie.
Hamulec przedni (ręczny) jest sterowany za pomocą ręcznej dźwigienki
zamocowanej
po prawej stronie kierownicy, a hamulec tylny (nożny) uruchamia się
prawą nogą
przez naciśnięcie dźwigni umieszczonej na wysokości
podnóżka kierowcy.
![]() ![]()
Motocykle
Jawa są oznaczone zgodnie z
normą międzynarodową
numerem identyfikacyjnym pojazdu VIN (Vehicle Identyfication Number).
Numer ten
składa się ze znaków nadrukowanych oraz wybitych na
tabliczce znamionowej.
Przykład oznaczenia motocykla seryjnego: TLJ 638 000 ET 000 126 Europa - T; CSSR - L; producent Jawa J; typ -638; wykonanie - 0; odchyłka - 00; rok produkcji - E; zakład montażowy - T; numer kolejny typu -000126. Uwaga! Producent nie dostarcza dodatkowych kluczy do zamka siedzenia i zamka kierownicy. Zaleca się pilnowanie kluczy zapasowych, a w razie zgubienia podstawowego kompletu, niezwłoczne dorobienie kluczy zapasowych. Motocykle Jawa są wyposażone w światła drogowe, mijania, pozycyjne, „stop" i kierunkowskazów. Światło „stop" włącza się przy hamowaniu hamulcem przednim lub tylnym. Z przodu motocykla nad lampą przednią jest zamocowana deska rozdzielcza, na której znajduje się stacyjka, prędkościomierz, obrotomierz, lampki kontrolne: ładowania, biegu jałowego, kierunkowskazów i światła drogowego. ![]()
4. Wykaz
narzędzi
Każdy motocykl jest wyposażony w zestaw narzędzi przygotowany przez producenta. Kompletność zestawu należy sprawdzić przy zakupie motocykla. Zestaw narzędzi:
Wyposażenie dodatkowe stanowią pokrowiec
i szmatka.
![]()
1.
Przygotowanie do jazdy, rozruch, jazda zatrzymanie
Przygotowanie do jazdy. Przed każdą jazdą jest konieczne skontrolowanie stanu technicznego motocykla tak, aby motocykl odpowiadał obowiązującym przepisom. Należy więc sprawdzić: skuteczność działania hamulców, sprawność instalacji elektrycznej, ciśnienie powietrza w ogumieniu, stan paliwa w zbiorniku i ustawienie lusterek. Jeżeli motocykl dłuższy czas nie był używany lub jest parkowany na wolnym powietrzu w czasie mrozów, to może nastąpić tzw. sklejenie olejem płytek sprzęgła. W tym wypadku przed uruchomieniem silnika zaleca się „rozklejenie" sprzęgła. Rozklejenie sprzęgła:
![]()
Rozruch
silnika:
![]()
W razie
potrzeby silnik można uruchomić
przy włączonym biegu i wyłączonym
sprzęgle (wciśnięta dźwignia sprzęgła). Silnik należy rozgrzewać na
małych
obrotach, duże obroty szkodzą bowiem zimnemu jeszcze
silnikowi. Po
rozgrzaniu silnika urządzenie rozruchowe gaźnika trzeba wyłączyć. Gdy
silnik gaśnie i nie można zwiększyć obrotów, wystarczy
przechylić motocykl
na lewą stronę, co spowoduje obniżenie poziomu paliwa w gaźniku, a tym
samym
zlikwidowanie nadmiernego napełnienia.
Uwaga! Gdy silnik jest nagrzany, nie wolno włączać urzeczenia rozruchowego gaźnika, ponieważ powoduje to trudności przy rozruchu (silnik zadławi się mieszanką). Jeżeli jednak dojdzie do takiej sytuacji, należy zamknąć dopływ paliwa i nacisnąć kilkakrotnie dźwignię rozruchową przy całkowicie otwartej przepustnicy („pełny gaz") i wyłączonym zapłonie. Nastąpi wówczas „przedmuchanie silnika". Czasami zachodzi nawet konieczność wykręcenia świec zapłonowych i dokładnego ich oczyszczenia.
Ruszanie
i jazda.
Ruszanie:
W razie zerwania linki sprzęgła (w czasie użytkowania) można ruszyć motocyklem włączając pierwszy bieg i powoli z wyczuciem zwalniając dźwignię zmiany biegów do położenia poziomego, tak by ruszanie było płynne. Jest to możliwe dzięki półautomatycznemu wyłączaniu sprzęgła, uruchamianemu w chwilii przełączania dźwigni zmiany biegów, pod warunkiem właściwej regulacji. Położenie dźwigni zmiany biegów:
![]()
Jazda:
Po osiągnięciu prędkości ok. 15 km/h należy zmniejszyć gaz, włączyć drugi bieg naciskając nogą dźwignię do góry, aż do oporu i ponownie dodać gazu. Następne biegi włącza się w ten sam sposób. W początkowym okresie eksploatacji zaleca się ręczne wyłączanie sprzęgła podczas zmiany każdego biegu, żeby nabrać wprawy w późniejszym włączaniu biegów bez stosowania dźwigni sprzęgła. Należy zwrócić uwagę, że między I a II i III a IV biegiem znajduje się położenie neutralne. Żarówka kontrolna na tablicy rozdzielczej świeci się tylko przy włączonym położeniu neutralnym między I a II biegiem (oczywiście przy włączonym kluczyku stacyjki). Oba położenia neutralne włączają się przez naciśnięcie dźwigni do połowy jej ruchu. Zatrzymywanie motocykla
Podczas hamowania należy
również stosować hamulec ręczny (przedni),
jednak tylko na prostym odcinku drogi i bardzo ostrożnie, żeby nie
doszło do
poślizgu przedniego koła. Silnik wyłącza się przez wysunięcie kluczyka
zapłonu
do położenia górnego lub ustawienie dźwigienki dodatkowego
wyłącznika zapłonu
w jedno ze skrajnych połżeń. Po zakończeniu jazdy należy
zamknąć kranik paliwa (położenie A), wyjąć kluczyk ze stacyjki
i zamknąć blokadę kierownicy, aby zapobiec kradzieży lub
korzystaniu z
motocykla przez osoby niepowołane.
Uwaga! Przed uruchomieniem lub po zatrzymaniu silnika nie należy pozostawiać włączonego zapłonu przez dłuższy czas, ponieważ może to doprowadzić do uszkodzenia cewki zapłonowej i rozładowania akumulatora. Zalecenia dodatkowe:
2.
Docieranie nowego motocykla
Przed rozpoczęciem eksploatacji motocykla należy sprawdzić jego stan techniczny, poziom oleju w skrzyni biegów oraz prawidłowość działania amortyzatorów. Kontrola amortyzatorów:
Ewentualnie, zamiast wykonania tych
czynności, można przejechać
motocyklem po
nierównej nawierzchni i podczas jazdy sprawdzić, czy
działanie zawieszeń
jest właściwe. Nowy motocykl wymaga starannego docierania, od niego
bowiem
zależy trwałość silnika. Tylko dzięki właściwemu docieraniu można
osiągnąć
precyzyjne wygładzenie współpracujących powierzchni
wszystkich ruchomych części,
żeby nie doszło do miejscowego, nadmiernego ich nagrzania i
ewentualnego
uszkodzenia.
Podstawowe zasady poprawnego docierania:
Najmniejsze i największe prędkości jazdy
na poszczególnych
biegach w okresie docierania.
Zestawienie ilości oleju silnikowego [l] i etyliny [l] potrzebnych
do otrzymania mieszanki paliwowej o składzie 1:30 (podczas docierania
motocykla).
Czynności
przeglądowe w okresie docierania nowego motocykla
(po przebiegu 500 ± 50km i 2500 ±
100km:
Po
dotarciu motocykla na poszczególnych biegach
należy stosować odpowiednie prędkości. Motocykl jest
wyposażony
w bardzo skuteczne tłumiki ssania i wydechu, które wydatnie
zmniejszają hałas
towarzyszący pracy silnika do wartości odpowiadającej obowiązującym
normom. Pracy silnika towarzyszy również hałas mechaniczny,
budząc niepokój
wielu użytkowników. Hałas ten może ocenić tylko doświadczony
fachowiec,
który jest w stanie ustalić jego źródło. W razie
wątpliwości zaleca się
przeprowadzenie odpowiedniej oceny w Autoryzowanej Stacji Obsługi
(ASO).
Zazwyczaj hałas tego rodzaju jest nieszkodliwy dla silnika i nie jest
spowodowany żadną usterką. Jest on efektem zjawisk towarzyszących pracy
silników dwusuwowych spalinowych większej mocy, o większym
tłumieniu ssania
i wydechu.
Skuteczność tłumienia jest uzależniona od stopnia zabrudzenia tłumika wydechu i od zanieczyszczenia mikrofiltru tłumika ssania. Elementy te należy więc utrzymywać w czystości. Najmniejsze i największe prędkości jazdy na poszczególnych biegach po dotarciu motocykla.
3.
Smarowanie motocykla.
Właściwe smarowanie ma istotny wpływ na pracę poszczególnych mechanizmów. Silnik smaruje się samoczynnie olejem zawartym w mieszance paliwowej (proporcja mieszanki 1:30). Do mieszanki można stosować wszystkie oleje przeznaczone do silników dwusuwowych. Plan smarowania:
Skrzynia biegów: Do napełnienia skrzyni biegów używa się oleju przekładniowego, który należy wymieniać po przebiegu 2500 km, a po dotarciu motocykla wymieniać raz na rok, najlepiej po zakończeniu sezonu użytkowania. Zarówno w sezonie letnim jak i zimowym można stosować ten sam rodzaj oleju. ![]()
Wymiana
oleju w skrzyni biegów:
Co pewien czas należy sprawdzać poziom oleju w skrzyni biegów przez otwór kontrolny i w razie potrzeby olej uzupełnić.
![]()
Amortyzatory przednie są napełnione
mieszaniną oleju amortyzatorowego i silnikowego w proporcji 1:1,
pełniącego
funkcje czynnika tłumiącego i jednocześnie smarującego ślizgacze
amortyzatora.
Wymiana oleju w amortyzatorach przednich:
Uwaga! W miejsce korka wkręca się śrubę
pomocniczą M6
x 80 (jest to środkowa śruba mocująca prawą pokrywę silnika). Przez
wciśnięcie
śruby do góry powoduje się wypływ oleju.
W amortyzatorach tylnych nie jest wymagane uzupełnienie oleju. Zaleca się jednak wymianę oleju po przejechaniu 10000-15000 km. Ze względu na konieczność użycia narzędzi specjalnych wymiana oleju oraz ewentualne naprawy i oczyszczanie powinny być wykonane w ASO. Amortyzator tylny jest wyposażony w mechanizm regulujący siłę sprężyny, za pomocą którego dostosowuje się sztywność amortyzatorów do obciążenia motocykla. Łożyska kół smaruje się smarem łożyskowym po przejechaniu ok. 10 000 km, po uprzednim zdjęciu koła. Podobnie smaruje się łożysko zabieraka koła tylnego. Sworzeń wahacza tylnego smaruje się co 5000 km smarem do łożysk ślizgowych za pomocą smarownicy ciśnieniowej przez smarowniczkę umieszczoną z prawej strony motocykla. Łańcuch napędowy, pracujący w osłonie, wymaga smarowania co 5000 km, a łańcuch pracujący bez osłony co 2000 km. Smarowanie łańcucha napędowego:
Smarowanie alternatora:
Alternator smaruje się po przebiegu 3000
km.
Podczas smarowania trzeba zwracać uwagę, aby nie zaoleić styków przerywaczy. Cięgła Bowdena (linki sprzęgła, gazu, hamulca przedniego i tylnego oraz wyłącznika światła „stop") smaruje się co 5000 km przebiegu olejem przekładniowym lub silnikowym. Olej powinien wypełnić całe wnętrze pancerza linki. Wykonanie tej czynności może ułatwić gumowa rurka, którą naciąga się jednym końcem na koniec pancerza linki i napełnia olejem. Skręcając wolno rurkę wciska się zawarty w niej olej między linkę a pancerz. Do smarowania linki można również użyć gruszki lub lejka z gumowym wężykiem. Końcówki linek i osie obrotu dźwigni smaruje się smarem stałym, W podobny sposób smaruje się również wałki giętkie napędu prędkościomierza i obrotomierza. Rękojeść obrotową gazu smaruje się co 5000 km smarem stałym, po uprzednim zdjęciu jej z rury kierownicy. 4. Czyszczenie motocykla i przechowywanie w okresie zimowym. Zabrudzone części lakierowane i chromowane myje się wodę z dodatkiem autoszamponu. Części zanieczyszczone smarem myje się tetrachlorem, olejem napędowym lub naftą; można je również myć gorącą wodą pod ciśnieniem, trzeba jednak przy tym uważać, aby woda nie przedostała się do gaźnika, reflektora i hamulców. Części chromowane i lakierowane suszy się i poleruje za pomocą flaneli lub pasty polerskiej. Wodę z użebrowania silnika usuwa się przez rozgrzanie silnika lub za pomocą sprężonego powietrza. W okresie zimowym po umyciu motocykl należy pozostawić w ciepłym pomieszczeniu, dopóki nie wyschną cięgła Bowdena. Po wyjechaniu najpierw trzeba sprawdzić działanie hamulców. Mokre bębny hamulcowe można osuszyć kilkakrotnie hamując w czasie krótkiej jazdy lub jadąc z lekko włączonymi hamulcami. Jeżeli nie zamierza się użytkować motocykla w okresie zimowym, należy go odpowiednio przygotować i umieścić, o ile to możliwe, w suchym i ewentualnie ogrzewanym pomieszczeniu. Konserwacja motocykla:
1. Silnik ![]()
W
opisywanym motocyklu bez
wymontowywania silnika z ramy można przeprowadzić demontaż (łącznie z
wymianą uszkodzonych części) następujących podzespołów:
W tym celu wystarczy zdjąć prawą lub
lewą pokrywę silnika.
Prawą pokrywę silnika należy zdjąć, aby wyregulować sprzęgło bądź zapłon lub wykonać naprawę alternatora i półautomatu sprzęgła. Zdejmowanie prawej pokrywy:
Zdjęcie lewej pokrywy jest konieczne,
aby wykonać naprawę sprzęgła, wymianę
wałka rozrusznika, wałków zmiany biegów lub
napędu prędkościomierza.
![]()
Zdejmowanie lewej pokrywy:
Zakładanie lewej pokrywy:
Aby naprawić skrzynię biegów
lub wymienić wał korbowy i jego łożyska,
należy wyjąć silnik z ramy i przeprowadzić całkowity jego demontaż.
Wymontowanie silnika z ramy:
Zdejmowanie głowic, cylindrów, tłoków i pierścieni tłokowych nie wymaga wymontowania silnika z ramy.
Zdejmowanie głowic cylindrów:
Zdejmowanie cylindrów:
Zdejmowanie tłoków jest możliwe tylko z użyciem narzędzi specjalnych, w które są wyposażone Autoryzowane Stacje Obsługi. Dlatego też w razie konieczności wymiany tłoka zaleca się korzystanie z usług ASO. Pierścienie tłokowe zdejmuje się za pomoce trzech cienkich pasków metalowych, z których jeden wsuwa się pod pierścień na środku jego obwodu, a dwa pozostałe - na jego końcach. Ten sam sposób stosuje się przy zakładaniu pierścieni. Zamki pierścieni muszą być ustawione naprzeciw kołków, w rowkach tłoka. ![]() A, B,
C
- wymiary grup selekcyjnych
cylindra.
Pierścienie trzeba wymienić na nowe,
jeżeli ich luz w zamku przekracza 0,8 mm.
Luz określa się wsuwając zdjęty pierścień do górnej części
cylindra na
głębokość około 20 mm i mierząc odległość między końcami pierścienia
za pomocą szczelinomierza. Luz podstawowy w zamku pierścienia
wynosi 0,4 mm. Można go ustalić przez spiłowanie końców
pierścienia
drobnym pilniczkiem.
![]()
Cylindry
i tłoki są podzielone na trzy grupy selekcyjne A, B, C.
Średnice
poszczególnych grup różnią się między sobą o 0,01
mm. Cylindry są
oznaczone na dolnej powierzchni przylegania odpowiednią literą.
L, P -
lewe i prawe położenie tłoka w silniku
![]()
Zarówno do silników nowych, jak i
silników z wykonanym szlifem cylindrów można
montować cylinder lewy oraz prawy o różnej grupie
selekcyjnej (nie o różnych
kategoriach szlifu). Przed wykonaniem szlifu cylindra zaleca
się określenie
wymiaru tłoka. W zależności od grupy selekcyjnej tłoka należy wykonać
szlif cylindra na odpowiedni wymiar.
Charakterystycznymi wymiarami klasyfikującymi tłok są jego średnica zewnętrzna oraz średnica otworu sworznia tłokowego. Oznaczenie klasyfikacji tłoka znajduje się na jego denku. Tłok określonej grupy selekcyjnej musi być kojarzony z cylindrem o tym samym oznaczeniu, natomiast tłoki nadwymiarowe - z odpowiednim wymiarem naprawczym cylindra. Cyfry 1, 2, 3, 4 na denku tłoka oznaczają jego kolejny nadwymiar. Ze względu na owalny kształt średnicę tłoka należy mierzyć na wysokości 22 mm od dolnej krawędzi, prostopadle do otworu sworznia tłokowego. Przed montażem nowego tłoka trzeba się upewnić, czy ma on tę samą grupę selekcyjną (tzn. A, B lub C) co cylinder.
Oprócz podziału przedstawionego w tablicy 3-2 tłoki dzielą
się na dwie
grupy selekcyjne ze względu na średnicę piasty sworznia tłokowego
(oznaczenie X lub Y na denku tłoka). Na dwie grupy selekcyjne dzielą
się również
sworznie tłokowe, oznaczone kolorem niebieskim lub czerwonym. Tłoki i
sworznie
tłokowe kojarzy się następująco:
![]()
![]()
2.
Sprzęgło i mechanizm rozruchowy
![]()
Ponieważ
motocykle Jawa są wyposażone w
kombinowane wyłączanie sprzęgła, tzn. ręczne i
półautomatyczne, należy
zwrócić uwagę na właściwe wyregulowanie luzu sprzęgła i
mechanizmu wyłączającego,
sprzęgło. Prawidłowa regulacja sprzęgła zwiększa
trwałość
skrzyni biegów.
Regulacja sprzęgła:
![]() ![]()
Oprócz regulacji sprzęgła w warunkach domowych można
jeszcze wykonać wymianę tarcz ciernych, kosza i łańcucha sprzęgła.
Luz dźwigni sprzęgła ![]()
Budowa
sprzęgła:
![]()
Wymiana
tarcz ciernych, kosza i łańcucha sprzęgła:
W trakcie montażu należy sprawdzić, czy jest właściwie osadzony pierścień gumowy 27 w zabieraku sprzęgła; powinien on wystawać ponad płaszczyznę około 0,5 mm. Mechanizm włączający sprzęgło wymontowuje się po odłączeniu linki sprzęgła i wykręceniu kluczem 10 trzech śrub mocujących tarczę mechanizmu sprzęgła. W razie złego stanu zębników kół łańcuchowych, jak również nadmiernego wyciągnięcia łańcucha sprzęgłowego części te należy wymienić na nowe. ![]()
Wymiana
wałka rozrusznika i sprężyny:
![]() ![]()
Wymiana
napędu prędkościomierza:
![]() ![]()
3. Skrzynia biegów
Wszelkie naprawy skrzyni biegów są możliwe tylko z użyciem narzędzi specjalnych, dlatego też zaleca się przeprowadzenie ich w Autoryzowanej Stacji Obsługi. Położenie kół zębatych skrzyni biegów na poszczególnych biegach przedstawiono na rysunku niżej. Koła zębate 4 i 6 luźno osadzone na wałku pośrednim 1, mogą przenosić napęd dopiero po połączeniu ich z kołem przesuwnym 5, osadzonym na wielowypuście wałka pośredniego. Koło 7 stanowi całość z wałkiem pośrednim 1, a koło 8 z wałkiem głównym 2. Koło 9 jest luźno osadzone na wałku głównym i może przenosić napęd dopiero po połączeniu z kołem przesuwnym 10. Koło 11 stanowi całość z wałkiem zdawczym 3. Zmiana położenia kół przesuwnych 5 i 10 następuje w momencie przesuwania się wodzików osadzonych na prowadnicy. W ten sposób jest realizowane przełączanie biegów. ![]()
Na rysunku "b" przedstawiono położenie kół zębatych przy włączonym l biegu. Napęd z wałka głównego 2 jest przenoszony przez koło 8 i zazębione z nim koło 4 na wałek pośredni 1. Koło przesuwne 5 jest wówczas połączone z kołem 4. Z wałka 1 napęd jest przenoszony na wałek zdawczy 3 przez koło 7 zazębione z kołem 11. Na rysunku "c" przedstawiono położenie kół zębatych przy włączonym II biegu. Napęd z wałka głównego 2 jest przenoszony na wałek pośredni 1 poprzez koło 9 zazębione z kołem 5. Koło przesuwne 10 jest wówczas połączone z kołem 9. Z wałka 1 napęd jest przenoszony na wałek zdawczy 3 poprzez koło 7 zazębione z kołem 11. Na rysunku "d" przedstawiono położenie kół zębatych przy włączonym III biegu. Napęd z wałka głównego 2 jest przenoszony na wałek pośredni 1 poprzez koło W zazębione z kołem 6. Koło przesuwne 5 jest wówczas połączone z kołem 6. Z wałka pośredniego 1 napęd jest przenoszony na wałek zdawczy 3 poprzez koło 7 zazębione z kołem 11. Na rysunku "e" przedstawiono położenie kół zębatych przy włączonym IV biegu. Napęd z wałka głównego 2 jest przenoszony bezpośrednio na wałek zdawczy poprzez koło przesuwne 10 połączone z kołem 11. Obroty wałka zdawczego odpowiadają wówczas obrotom wałka głównego. Koła zębate przesuwne 5 i 10 są takie same i mają po 16 zębów (Z-16), takie same są również koła zębate 6 i 9 mają po 19 zębów (Z-19). Natomiast koło 4 jest kołem pierwszego biegu i ma 24 zęby (Z-24). W. skrzyniach biegów starszych modeli motocykli Jawa stosowano koła zębate Z-19 z kołnierzami tworzącymi całość. W nowszych modelach tych motocykli są montowane kota Z-19 bez kołnierzy. Zamiast nich stosuje się oddzielne tulejki dystansowe. Można więc montować do skrzynki biegów zamiennie koła Z-19 z kołnierzami lub koła Z-19 bez kołnierzy, ale koniecznie z tulejkami dystansowymi. W starszych modelach motocykli montowano również wodziki skrzyni biegów wykonane z giętej blachy 1, w nowszych modelach stosuje się wodziki w postaci odlewu 2. Mają one zwiększoną powierzchnię styku z prowadnicą, co lepiej zabezpiecza przed odkształceniem zarówno wodzika, jak również prowadnicy. Oba rodzaje wodzików można stosować wymiennie. Napęd ze skrzyni biegów jest przenoszony na koło tylne za pomocą przekładni łańcuchowej. Właściwe działanie i trwałość łańcucha zależą od jego odpowiedniej konserwacji i odpowiedniego naciągu. Podstawowym wymaganiem jest, aby w każdym położeniu wahacza łańcuch miał niezbędny luz. ![]() ![]() ![]() ![]()
Regulacja
naprężenia łańcucha:
Uwaga! Według zaleceń producenta minimalny moment dokręcania nakrętki osi koła tylnego wynosi 35 Nm.. Jeżeli łańcuch wydłuży się o więcej niż 2% lub popękają ogniwa, to należy wymienić go na nowy. Prawidłowe położenie zapinki łańcucha napędowego ![]()
Wymiana
łańcucha:
Wymiana łańcucha bez konieczności
zdejmowania
prawej pokrywy silnika:
![]() ![]()
Wyjmowanie koła łańcuchowego zdawczego;
4. Układ zasilania Obsługa układu zasilania obejmuje wszystkie czynności niezbędne do utrzymania w pełnej sprawności technicznej zbiornika paliwa, kranika i gaźnika. Zbiornik paliwa należy przynajmniej raz do roku dokładnie umyć wewnątrz. Czynność tę najlepiej jest wykonać po zakończeniu sezonu w czasie przygotowywania motocykla do dłuższego postoju. ![]()
Mycie
zbiornika paliwa:
![]()
Zdejmowanie zbiornika paliwa:
Podczas zakładania zbiornika należy
dostatecznie mocno dokręcić śrubę M8
mocującą jego tylny uchwyt. W przeciwnym razie podczas jazdy mogą
wystąpić
nadmierne drgania zbiornika wypełnionego paliwem, co może doprowadzić
do
naderwania połączenia uchwytu tylnego ze zbiornikiem. W tym miejscu
jest możliwe
pojawienie się wycieków paliwa. Zaleca się więc okresowo je
kontrolować, a
w razie potrzeby dokręcać śrubę M8.
Wymiana filtru powietrza:
Czystość gaźnika ma zasadniczy wpływ na regularną pracę silnika i zużycie podstawowych jego części, dlatego też gaźnik należy dokładnie przemywać co 2500 km przebiegu. Zanieczyszczenie gaźnika na skutek zmiany przepływu paliwa może być przyczyną niewłaściwego składu mieszanki paliwowej i zatarcia łożyska główki korbowodu lub tłoka w cylindrze. Części gaźnika wpływające na skład mieszanki paliwowo-powietrznej: ![]()
Dysza
główna 16 wpływa na
skład mieszanki przy większym otwarciu
przepustnicy. Dostęp do niej jest możliwy po wyjęciu gaźnika. Jeżeli
dysza
jest zanieczyszczona, występują trudności w uruchomieniu silnika.
Iglica 7 jest umieszczona w przepustnicy 6, jej stożek dosięga do otworu dyszy głównej i podczas podnoszenia przepustnicy umożliwia zwiększenie przepływu paliwa do kanału dolotowego. Położenie iglicy można zmienić, jest bowiem mocowana za pomocą zapinki 8 i rowków. Jeżeli zapinka znajduje się w rowku dolnym, mieszanka jest bogatsza, jeżeli w górnym rowku - uboższa. Dysza biegu jałowego18 wpływa na skład mieszanki podczas biegu jałowego silnika i przy małym otwarciu przepustnicy. Przepustnica 6 jest sterowana za pomocą linki gazu - otwiera lub zamyka dopływ mieszanki do cylindra. Śruba regulacyjna wolnych obrotów 9 reguluje przekrój kanału powietrznego, którym dopływa dodatkowe powietrze na biegu jałowym silnika. Przy wkręcaniu śruby mieszanka jest bogatsza, a przy odkręcaniu - uboższa. Urządzenie rozruchowe jest włączane tylko w momencie rozruchu silnika, aby większa ilość mieszanki dopływała do cylindrów. Do włączania urządzenia służy dźwignia 23, której podniesienie powoduje otworzenie zaworu 25, umożliwiającego przepływ paliwa przez dyszę 17. Po rozgrzaniu silnika należy pamiętać o przestawieniu dźwigni 23w dolne położenie. Podstawowe czynności regulacyjne gaźnika są wykonane u producenta. Parametry gaźnika przedstawiono w tablicy 1-1. Poziom paliwa w komorze pływaka - przy pomiarze od płaszczyzny podziału gaźnika i przy wartości ciśnienia paliwa 1,837 kPa (250 mm słupka paliwa) - wynosi 11±1 mm. Uwaga ! Otwór odpowietrzający skrzynię korbową, znajdujący się pod gaźnikiem w pobliżu cylindrów, nie może być zablokowany. W razie stwierdzenia niewłaściwej pracy silnika wywołanej niedomaganiem gaźnika, gaźnik należy wymontować, rozebrać na części i dokładnie wymyć. Do czyszczenia kalibrowanych dysz paliwa używa się włosia, nie zaś drutu ani gwoździa. Wszystkie kanaliki należy przedmuchać sprężonym powietrzem (np. używając pompki). Umytych części nie wolno wycierać szmatką, lecz ułożyć je na czystym arkuszu papieru i pozostawić do wyschnięcia. ![]()
Demontaż
gaźnika:
Regulację gaźnika należy przeprowadzać:
5. Układ wydechowy ![]()
Aby sprawdzić drożność i ewentualnie oczyścić tłumik, należy wymontować wkład tłumiący 2 . W tym celu wykręca się dwie śruby 8, zdejmuje pokrywę 4 i wyjmuje wkład 2. Wkład tłumiący można wymontować po odkręceniu nakrętki M6 znajdującej się na jego końcu. Producent dostarcza wkłady tłumiące w całości. Regulacja i naprawa podzespołów podwozia.1. Zawieszenie przednie![]()
Obsługa
przedniego zawieszenia ogranicza
się w zasadzie do wymiany oleju (pkt 2.3) lub jego uzupełnienia. We
własnym
zakresie można ponadto wymienić amortyzatory.
Wymontowanie amortyzatorów:
![]()
![]()
Demontaż
amortyzatora przedniego
Po demontażu każdorazowo należy założyć
nowy
pierścień uszczelniający.
Montaż wykonuje się w odwrotnej kolejności. Przed wsunięciem sprężyny 6 trzeba wlać olej do amortyzatora i wsunąć go w uchwyt półki dolnej i górnej. Następnie należy dokręcić korek 5 i sprawdzić skuteczność dokręcenia śruby 2 oraz szczelność zamocowanej do niej uszczelki. Wymiana oleju:
![]()
Zawieszenie tylne stanowią wahacz
wleczony i amortyzatory ze sprężynami śrubowymi i tłumieniem
olejowym. Obsługa tylnego zawieszenia polega na okresowej, wzrokowej
kontroli
stanu amortyzatorów oraz kontroli ich zdolności tłumiących,
których zanik
można odczuć w czasie jazdy. Jeżeli zaobserwuje się wycieki oleju lub w
czasie jazdy zaczną występować stuki (dobijanie), amortyzatory trzeba
wymienić
na nowe. Wymiana amortyzatora nie sprawia większych trudności, jest on
bowiem
mocowany tylko dwiema śrubami, u dołu do widełek wahacza i u
góry do tylnego
fragmentu ramy.
Ze względu na konieczność użycia specjalnych narzędzi do demontażu amortyzatorów ich naprawę należy zlecić wyspecjalizowanej stacji obsługi. We własnym zakresie można jeszcze wymienić wahacz tylny. ![]()
Wymontowywanie wahacza tylnego:
![]()
Obsługa
kół motocykla obejmuje:
Oprócz regulacji
hamulców wszystkie pozostałe operacje są możliwe do
wykonania dopiero po zdjęciu kół.
Zdejmowanie koła przedniego:
Zakładanie koła przedniego:
![]()
Zdejmowanie koła tylnego:
Wymontowanie zabieraka koła tylnego:
Po założeniu koła zaleca się
wyregulowanie: naprężenia łańcucha i
hamulca tylnego, tak aby koło obracało się swobodnie, oraz sprawdzenie,
czy
chwytak reakcji 3 jest prawidłowo osadzony w prowadnicy umocowanej na
wahaczu.
Hamulce motocykla trzeba okresowo regulować ze względu na zużywanie okładzin ciernych, co objawia się zwiększeniem skoku dźwigni hamulcowych. Rozpieracze hamulców są wyposażone we wskaźniki zużycia okładzin szczęk hamulcowych. W razie osiągnięcia krańcowego położenia wskaźnika, ze względu na bezpieczeństwo jazdy, należy wymienić okładziny. Regulacja hamulca przedniego:
![]()
Regulacja
wyłącznika światła "stop"
Po wyregulowaniu hamulców należy sprawdzić działanie wyłącznika światła „stop". W motocyklu Jawa zastosowano jeden wyłącznik światła „stop", umieszczony pod zbiornikiem paliwa i uruchamiany linka po naciśnięciu dźwigni hamulca ręcznego lub pedału hamulca nożnego. Regulację przeprowadza się przez zamontowanie końcówki linki wyłącznika do dźwigni pedału hamulca nożnego w odpowiedni otwór. Jeżeli wyłącznik „stop" zostanie uszkodzony, należy go wymienić wraz z linkami włączającymi, z którymi stanowi całość. Wymiana wyłącznika światła „stop":
Łożyska piasty koła przedniego ![]()
Łożyska
piasty koła tylnego:
![]()
Wybijanie
pierwszego łożyska piasty koła:
![]()
Wybijanie
drugiego łożyska piasty koła:
![]()
Wymiana
łożysk piasty koła:
Uwaga ! Nie wolno wbijać łożyska
przez jego pierścień wewnętrzny, ponieważ może nastąpić uszkodzenie
łożyska.
Wymontowanie łożyska zabieraka koła tylnego:
Wmontowanie wykonuje się w odwrotnej
kolejności. Po zamontowaniu łożyska
trzeba nasmarować.
Ciśnienie powietrza w ogumieniu ![]()
Dla
bezpieczeństwa jazdy istotne są stan techniczny opon i odpowiednie
ciśnienie
w ogumieniu, które powinno mieć wartość proporcjonalną do
obciążenia
motocykla.
Użytkowanie motocykla, z za mało napompowanym ogumieniem powoduje pękanie włókien kordowych boków opon, natomiast z za dużo napompowanym ogumieniem - niewłaściwą amortyzację drgań pojazdu oraz skłonności koła do poślizgu. Demontaż ogumienia:
![]()
Demontaż
ogumienia
![]()
Montaż
ogumienia:
Przy zakładaniu opony należy użyć łyżki.
Czynności te trzeba wykonywać ostrożnie, tak aby nie doszło do
uszkodzenia dętki,
gdyż wówczas może nastąpić przygniecenie dętki krawędzią
opony lub łyżka.
Po wkręceniu zaworu należy napompować dętkę i sprawdzić, czy opona jest
prawidłowo ułożona na obręczy, to znaczy, czy nie pojawia się
bicie przy obracaniu kołem. Służy do tego występ 1 na całym obwodzie
opony, który powinien być usytuowany w jednakowej odległości
od krawędzi
obręczy (na całym obwodzie).
Jeżeli dętka uległa przebiciu, a użytkownik nie ma nowej, należy ją naprawić. Naprawa dętki:
Zaleca się zwulkanizowanie uszkodzonego
miejsca, ponieważ naklejenie łatki
nie jest zbyt pewnym sposobem naprawy ze względu na nagrzewanie się
opony i dętki
podczas jazdy. Należy również pamiętać o sprawdzeniu opony i
usunięciu,
ewentualnej przyczyny uszkodzenia dętki. Naprawienie uszkodzeń opony
(spowodowane np. kamieniem, szkłem lub kawałkiem metalu) należy zlecić
warsztatowi wulkanizacyjnemu.
4. Kierownica Rura kierownicy z zamocowanymi na niej elementami sterowania na ogół nie ulega zużyciu. Zgięcie, skręcenie lub inne odkształcenia mogę być spowodowane tylko silnym uderzeniem. Naprawa tego rodzaju uszkodzeń polega na prostowaniu rury kierownicy, po uprzednim zdjęciu rękojeści obrotowej i lewej nakładki gumowej. Rurę kierownicy można prostować rurą o odpowiedniej średnicy, nakładając ją na koniec kierownicy. W razie pęknięcia lub zgniecenia rurę kierownicy należy wymienić na nową. Wymontowanie kierownicy:
Do urządzeń elektrycznych motocykla prąd stały jest dostarczany przez:
1. Akumulator ![]() ![]()
Motocykl
Jawa jest wyposażony w suchoładowany, ołowiowy
akumulator kwasowy 12 V - 5 Ah. Jest on umieszczony pod siedzeniem i
ma biegun ujemny „-" przyłączony do masy. Oznakowanie
biegunów
jest widoczne na obudowie akumulatora, w którego
górnej części jest wkręconych
sześć korków wlewowych.
Od otworu, znajdującego się po stronie bieguna ujemnego, jest wyprowadzony na zewnątrz motocykla przewód odpowietrzający. Końcówka tego przewodu powinna być skierowana w dół i umieszczona za tylną częścią obudowy silnika. Uwaga ! Nadmiar elektrolitu w akumulatorze nie powinien wyciekać na metalowe elementy motocykla. W razie zakupu motocykla z suchym akumulatorem należy go sformatować. Formowanie akumulatora:
W okresie zimowym jest konieczne
doładowywanie akumulatora raz w miesiącu
prostownikiem dającym prąd o natężeniu 0,5-1 A i o napięciu 12 V.
Końcowa
faza ładowania objawia się silnym gazowaniem elektrolitu we wszystkich
ogniwach. Podczas doładowywania wszystkie korki
poszczególnych ogniw powinny
być wykręcone. Wymiary akumulatora:
Podczas przyłączania akumulatora do
instalacji motocykla należy pamiętać o
przyłączeniu bieguna ujemnego „-" do masy pojazdu
(przewód w kolorze
białym). W przeciwnym razie może nastąpić uszkodzenie regulatora
napięcia
lub alternatora. W razie nadmiernego napełnienia akumulatora
elektrolitem lub
nadmiernego uzupełnienia wodą destylowaną nadmiar jego zostaje usunięty
samoczynnie przez przewód odprowadzający. Trzeba jednak
sprawdzić, czy przewód
ten nie jest zatkany oraz czy jego koniec jest wyprowadzony tak, aby
wyciekający
elektrolit nie uszkodził lakierowanych części motocykla.
Konserwacja akumulatora:
![]()
Wyposażenie alternatora przedstawiono na rysunku. Na stojanie są
zamontowane szczotkotrzymacz 7, podstawa przerywaczy zapłonu
1, kondensatory 11, listwa zaciskowa 5 z oznaczeniami
zacisków
(patrz rys. 5.5):
Minimalna wysokość szczotki wystającej ze szczotkotrzymacza wynosi 2 mm. Pod wpływem ciepła powstającego w czasie eksploatacji motocykla może się zdarzyć, że szczotki przestaną się poruszać w prowadnicach. Nastąpi tzw. zawieszenie obu szczotek lub jednej z nich. Dlatego też podczas przeglądu alternatora należy zawsze skontrolować, czy szczotki poruszają się luźno w prowadnicach. Jeżeli tak nie jest, przemywa się je w benzynie i czyści sprężonym powietrzem. W tym celu trzeba wymontować szczotkotrzymacz. Uwaga! W żadnym wypadku nie wolno piłować kontaktowej powierzchni szczotek, a podczas ich zakładania należy zwrócić uwagę, aby zostały osadzone dokładnie w pierwotnym miejscu (tzn. aby szczotki stykały się z pierścieniami ślizgowymi wirnika w tym samym miejscu co przed demontażem). Montowanie stojana (np. po jego wymianie lub zdemontowaniu) musi być wykonane po uprzednim zdemontowaniu szczotkotrzymacza. Dopiero po zamocowaniu stojana można zamontować szczotkotrzymacz wraz ze szczotkami. W przeciwnym wypadku podczas montowania stojana z zamontowanym na nim szczotkotrzymaczem wysunięte szczotki uderzą o pierścienie ślizgowe wirnika. Może wówczas nastąpić ułamanie szczotek. Szczotkotrzymacz jako część zamienna jest dostarczany przez producenta z wsuniętymi w prowadnice szczotkami. Są one zabezpieczone przed wysunięciem drucianą zawleczką. Dzięki temu nie następuje ułamanie szczotek podczas transportu.
![]()
Pierścienie
ślizgowe wirnika należy czyścić szmatką zmoczoną w benzynie.
Styki przerywaczy zapłonu są zamocowane na podstawie 1; przerywacz cylindra prawego jest zamocowany bezpośrednio do tej podstawy, a przerywacz cylindra lewego - do płytki 12. Jest ona przykręcona do podstawy 1 dwiema śrubami M4. Płytkę 12 można obracać względem podstawy 1 w celu ustawienia wyprzedzenia zapłonu lewego cylindra. Wyprzedzenie zapłonu prawego cylindra ustawia się poprzez obracanie podstawy 7 względem korpusu stojana. Jako pierwszą należy zawsze wykonywać regulację zapłonu prawego cylindra. Styki przerywaczy muszą być utrzymywane w czystości. Nierówności powstałe na powierzchni styków wyrównuje się pilniczkiem igiełkowym lub paskiem papieru ściernego. Podczas eksploatacji motocykla należy kontrolować dokładność połączenia kondensatorów z masą. Uszkodzenie kondensatora objawia się silnym iskrzeniem między stykami przerywacza, z jednocześnie słabą iskrą lub całkowitym jej zanikiem na świecy. ![]() ![]()
Kontrola
układu ładowania
Kontrolka
uzwojenia stojana, tak zwane zwarcie do masy;
![]() Kontrola
uzwojeń wirnika alternatora (rys. 5.7V.
Diody. Za pomocą układu kontrolnego (żarówka i źródło prądu) można również sprawdzić poszczególne diody układu prostowniczego. Wcześniej jednak należy odłączyć przewody z zacisków prostownika. Pomiar wykonuje się włączając szeregowo diodę w obwód kontrolny raz w kierunku przewodzenia, a drugi raz w kierunku zaporowym. Przy pomiarze w kierunku przewodzenia żarówka powinna świecić, przy pomiarze w kierunku zaporowym nie. Pomiar ten ma charakter wyłącznie orientacyjny, gdyż nie występują w nim konkretne wartości prądu ani napięcia. Dokładne pomiary można wykonać za pomocą amperomierza i woltomierza. Producent określa maksymalny spadek napięcia 1,2 V w kierunku przewodzenia dla prądu 15 A oraz maksymalne natężenie prądu 50 A w kierunku zaporowym dla napięcia 100 V. Regulator napięcia jest wyprodukowany jako układ nierozbieralny. Nie można więc go regulować ani naprawiać. Usterkę regulatora napięcia można wykryć poprzez eliminację możliwości powstania usterek w pozostałych elementach układu ładowania. Jeżeli podczas jazdy lampka kontrolna ładowania świeci się z pełna lub zmniejszona intensywnością lub nie świeci się - po włączeniu zapłonu przy unieruchomionym silniku - oznacza to uszkodzenie regulatora napięcia. W takim przypadku należy sprawdzić, czy regulator jest prawidłowo zamontowany oraz skontrolować połączenia przewodów. Powierzchnie przylegania muszę mieć czysty, metaliczny styk. Jeżeli oczyszczenie miejsc styku nie przyniesie rezultatu, można zamontować nowy (np. od innego motocykla) sprawny regulator i porównać działanie kontrolki ładowania. Sprawne działanie kontrolki świadczy jednoznacznie o uszkodzeniu sprawdzanego regulatora, który trzeba wówczas wymienić na nowy. W czasie sprawdzania układu ładowania należy również skontrolować stan powierzchni stykowych w gnieździe bezpiecznika. Może się zdarzyć, że mimo sprawnego bezpiecznika - z uwagi na brak właściwego styku - układ ładowania nie działa sprawnie. W takim przypadku należy oczyścić powierzchnie stykowe gniazda bezpiecznika i końcówek bezpiecznika. ![]()
3. Układ zapłonowy
Położenie kluczyka w stacyjce ![]()
W
motocyklach Jawa zastosowano układ zapłonowy
zasilany z akumulatora w zakresie małych obrotów silnika lub
z alternatora - w
zakresie dużych obrotów silnika. Podstawowymi elementami
układu zapłonowego
są:
![]()
Wyłącznik
zapłonu, wbudowany w tablicę
rozdzielczą motocykla, służy do rozdzielania prądu płynącego z
alternatora
lub akumulatora do poszczególnych odbiorników.
Świece zapłonowe stosowane w motocyklach Jawa - 350 mają symbol PAL N9. Do tego typu świec stosuje się końcówki kabla bez tłumienia zakłóceń. Elektrody świec zapłonowych należy okresowo czyścić usuwając nagar papierem ściernym lub szczotką drucianą. Odstęp elektrod świecy powinien wynosić 0,6 - 0,7 mm. Po przejechaniu 15000 km zaleca się wymianę świec na nowe; można je wymienić wcześniej, jeżeli dają zbyt słabą iskrę. Polskim odpowiednikiem świecy PAL N9 jest świeca ISKRA F 100. Należy również sprawdzić, czy końcówka przewodu wysokiego napięcia (tzw. fajka świecy) nie ma pęknięć lub odprysków obudowy wykonanej z materiału izolacyjnego. W razie stwierdzenia uszkodzeń końcówkę trzeba wymienić na nową, uszkodzona końcówka przewodu może bowiem być przyczyną całkowitego zaniku iskry na świecy lub jej znacznego osłabienia. Należy również sprawdzić, czy końcówka jest dostatecznie mocno osadzona na świecy, tak aby nie mogła się z niej zsunąć podczas drgań pracującego silnika. Po przejechaniu każdych 2500 km zaleca się skontrolowanie i ewentualne wyregulowanie kąta wyprzedzenia zapłonu. Ponieważ jest to możliwe do wykonania z użyciem specjalnego sprawdzianu wyprzedzenia, dlatego też czynności te należy wykonywać w warsztacie naprawczym. Regulację kąta wyprzedzenia można również przeprowadzić mniej dokładnie używając suwmiarki lub zwykłego pręta. Regulacja kąta wyprzedzenie zapłonu ![]()
![]()
4. Oświetlenie
Ustawienie reflektora ![]()
Połączenia instalacji oświetleniowej są wykonane
za pomocą przewodów o mosiężnych końcówkach lub
łączeniach lutowanych.
Przewody połączeniowe od alternatora do stacyjki, od stacyjki do
przełącznika
świateł, od przełącznika świateł do żarówki
głównej reflektora, od
akumulatora do regulatora napięcia oraz przewód świec
zapłonowych mają
przekrój 1,5 mm2, pozostałe - 1 mm2.
Obsługa instalacji oświetleniowej ogranicza się do okresowego ustawiania reflektora i w razie potrzeby wymiany żarówek. Wymiana żarówek nie nastręcza większych trudności. Ustawienie reflektora:
Przerywacz kierunkowskazów 12 V/2 x 21 W jest zamontowany pod siedzeniem. W niektórych typach motocykli Jawa przerywacze kierunkowskazów były montowane pod deską rozdzielczą. Wymiana przerywacza kierunkowskazów ![]()
Wymontowanie żarówek reflektora:
![]() ![]()
Lewy
przełącznik
zespolony
![]() 5.
Sygnał dźwiękowy
W motocyklu Jawa sygnał dźwiękowy jest zamocowany na półce dolnej przedniego zawieszenia. Do włączania sygnału dźwiękowego służy przycisk znajdujący się w lewym przełączniku zespolonym na kierownicy. Jest możliwa regulacja sygnału za pomocą wkrętu umieszczonego na tylnej stronie obudowy. W razie usterki sygnału dźwiękowego skontrolować miejsca przylutowania przewodów na zaciskach sygnału i usunąć ewentualną korozję styków przerywacza sygnału. Działanie elektromagnesu, będącego częścią składową sygnału, sprawdza się dołączając akumulator bezpośrednio do zacisków sygnału po odłączeniu przerywacza. |