.: Gaźnik


Czystość gaźnika ma zasadniczy wpływ na regularną pracę silnika i zużycie podstawowych jego części, dlatego też gaźnik należy dokładnie przemywać co 2500 km przebiegu. Zanieczyszczenie gaźnika na skutek zmiany przepływu paliwa może być przyczyną niewłaściwego składu mieszanki paliwowej i zatarcia łożyska główki korbowodu lub tłoka w cylindrze.
Części gaźnika (rys. 3.30) wpływające na skład mieszanki paliwowo-powietrznej:
Dysza główna 16 wpływa na skład mieszanki przy większym otwarciu przepustnicy. Dostęp do niej jest możliwy po wyjęciu gaźnika. Jeżeli dysza jest zanieczyszczona, występują trudności w uruchomieniu silnika.
Iglica 7 jest umieszczona w przepustnicy 6, jej stożek dosięga do otworu dyszy głównej i podczas podnoszenia przepustnicy umożliwia zwiększenie przepływu paliwa do kanału dolotowego. Położenie iglicy można zmienić, jest bowiem mocowana za pomocą zapinki 8 i rowków. Jeżeli zapinka znajduje się w rowku dolnym, mieszanka jest bogatsza, jeżeli w górnym rowku - uboższa.
Dysza biegu jałowego18 wpływa na skład mieszanki podczas biegu jałowego silnika i przy małym otwarciu przepustnicy.
Przepustnica 6 jest sterowana za pomocą linki gazu - otwiera lub zamyka dopływ mieszanki do cylindra.
Śruba regulacyjna wolnych obrotów 9 reguluje przekrój kanału powietrznego, którym dopływa dodatkowe powietrze na biegu jałowym silnika. Przy wkręcaniu śruby mieszanka jest bogatsza, a przy odkręcaniu - uboższa.


Urządzenie rozruchowe jest włączane tylko w momencie rozruchu silnika, aby większa ilość mieszanki dopływała do cylindrów. Do włączania urządzenia służy dźwignia 23, której podniesienie powoduje otworzenie zaworu 25, umożliwiającego przepływ paliwa przez dyszę 17. Po rozgrzaniu silnika należy pamiętać o przestawieniu dźwigni 23w dolne położenie. Podstawowe czynności regulacyjne gaźnika są wykonane u producenta. Parametry gaźnika przedstawiono w tablicy 1-1. Poziom paliwa w komorze pływaka - przy pomiarze od płaszczyzny podziału gaźnika i przy wartości ciśnienia paliwa 1,837 kPa (250 mm słupka paliwa) - wynosi 11ą1 mm.
Uwaga ! Otwór odpowietrzający skrzynię korbową, znajdujący się pod gaźnikiem w pobliżu cylindrów, nie może być zablokowany.
W razie stwierdzenia niewłaściwej pracy silnika wywołanej niedomaganiem gaźnika, gaźnik należy wymontować, rozebrać na części i dokładnie wymyć. Do czyszczenia kalibrowanych dysz paliwa używa się włosia, nie zaś drutu ani gwoździa.
Wszystkie kanaliki należy przedmuchać sprężonym powietrzem (np. używając pompki). Umytych części nie wolno wycierać szmatką, lecz ułożyć je na czystym arkuszu papieru i pozostawić do wyschnięcia.

kliknij aby powiekszyć
rys. 3.29
rys. 3.30

 

Demontaż gaźnika:
- odłączyć przewód doprowadzający paliwo do gaźnika, po uprzednim zamknięciu kranu paliwa;
- odkręcić śruby 15, zdjąć pokrywę 2 wraz z przepustnica 6, do której jest przymocowana linka gazu;
- zdjąć przewód gumowy łączący króciec ssący gaźnika z obudową filtru powietrza;
- odkręcić dwie nakrętki M8 mocujące gaźnik do cylindra;
- wysunąć gaźnik ze śrub (szpilek) zamocowanych w cylindrze;
- w celu wymontowania komory pływakowej 28 wykręcić cztery śruby 15 mocujące ją do korpusu gaźnika 1.
Regulację gaźnika należy przeprowadzać:
- po rozgrzaniu silnika;
- dokładnym jego wymyciu;
- sprawdzeniu i wyregulowaniu zapłonu;
- oczyszczeniu filtru powietrza;
- usunięciu nagaru z tłoka i kanałów wylotowych cylindra.
Gaźnik jest wyregulowany prawidłowo, jeżeli wraz z ruchem obrotowym rączki gazu następuje płynne zwiększenie prędkości obrotowej (obrotów) silnika.

 

Na podstawie: "Obsługa i Naprawa Motocykl Jawa" autor:Mgr inż. Janusz Kruszewski